Onderhoud: maandelijkse check-up

Geen of slecht onderhoud kan ervoor zorgen dat je bakfiets eerder slijt. Zonde, want hierdoor zal de bakfiets vaak minder fijn fietsen. Daar komt bij dat als een fiets sneller slijt, dit vaak hoge(re) reparatiekosten met zich mee brengt. Gewone slijtage valt niet onder de garantie van een bakfiets. Om het plezier en de levensduur van jouw Babboe bakfiets te optimaliseren, hebben we een paar tips voor je.

Banden checken en oppompen

De wielen en banden van een bakfiets worden door de zware belading extra belast en hebben deze check echt nodig. Met goed opgepompte banden voorkom je bovendien schade aan je spaken en velgen. Daarnaast fietst een opgepompte band ook veel lichter. Zodra je merkt dat je wat zwaarder gaat trappen, is het tijd om je banden op te pompen met een fietspomp. Zachte banden maken ook meer geluid en glijden in de bochten. Je kunt ook een extra check doen door met je gewicht op de bakfiets te duwen en te kijken of de banden niet te bol gaan staan. Bij het knijpen in de band moet de band nog stevig aanvoelen. Zorg dat je gemakkelijk bij de ventielen kunt en draai de dopjes eraf. Voel tijdens het pompen een aantal keer of je band al hard genoeg is. De band is goed opgepompt wanneer hij stevig is en niet meer elastisch aanvoelt.

Let op! Pomp de banden niet op met perslucht. Je hebt dan de kans dat de druk in de band te hoog wordt en de band ‘knalt’.

Ketting en draaiende delen smeren

Het smeren van de draaiende delen en ketting voorkomt roest en slijtage. Bovendien fietst je bakfiets een stuk lichter met goed gesmeerde onderdelen. Gebruik maandelijks wat smeermiddel om roest te voorkomen. Ook wanneer het heeft gesneeuwd of veel heeft geregend, is het aan te raden een extra drupje smeermiddel te gebruiken. Als er al roest op je ketting zit, ben je aan de late kant. Spuit Teflonspray/smeermiddel op de bovenkant van de ketting, daar waar de ketting de tandwielen raakt. Gebruik niet teveel, want dan blijft er juist vuil aan plakken. Spuit vervolgens ook een drupje olie op alle andere draaiende en bewegende delen van je bakfiets. Denk hierbij aan de derailleur-ketting en de bereikbare delen van de remmen en versnellingen. Voor het smeren van de kabels kun je Cyclon smeerspray gebruiken.

Let op! WD40 of siliconenspray is geen smeermiddel, dit kun je voor deze klus dus niet gebruiken. Gebruik een oude doek bij het smeren van de ketting en de draaiende delen. Zo voorkom je dat er smeermiddel op je remmen of velgen komt.

Bakfiets schoonmaken

Een schone droge bakfiets gaat langer mee. Je bak blijft netter en je voorkomt roest en slijtage van het frame. Geef je bakfiets in ieder geval iedere maand een schoonmaakbeurt. Ook als je ziet dat er veel zand aan het frame plakt of je bak erg vies is, is het raadzaam om een emmertje sop erbij te pakken. Vul een emmer met warm water en wat allesreiniger en gebruik een zachte doek. Werk van boven naar beneden en begin bij de minst vieze onderdelen en eindig met de onderkant. Je kunt een afwasborstel of oude tandenborstel gebruiken voor de moeilijk bereikbare plekjes. Het is verstandig om niet teveel water te gebruiken, omdat dit op plekken gaat zitten waar je het water niet gemakkelijk weg kunt halen.

Let op! Wrijf de fiets na het schoonmaken droog en gebruik hiervoor een doek en wat smeermiddel. Zo bescherm je de fiets tegen roestvorming.

Bakbouten vastdraaien

Door trillingen tijdens het rijden kan het zijn dat de bouten in de bak een beetje lostrillen. Deze moeten vastgedraaid worden om te voorkomen dat de bouten uit de bak vallen. Controleer dit maandelijks door te voelen aan de bouten of ze nog vastzitten. Voor deze klus heb je een kruiskopschroevendraaier nodig die goed in de kop van de bouten past. Dit betekent dat de schroevendraaier goed in de kop moet vallen, zonder dat hij nog heen en weer kan bewegen. Zet de schroevendraaier in de kop en zet steeksleutel 10 om het moertje heen aan de andere kant van de bak. Draai nu de bakboutjes aan. Je zet de bouten handvast, dat wil zeggen dat het gereedschap geen pijn in je handen doet of dat je extra kracht moet zetten.

Let op! Blijf de schroevendraaier stevig in de kop van de bout duwen, dit voorkomt slijtage van de schroefkop. Begin bij deze klus aan de linkerkant van het stuur en loop de hele bak rond zodat je geen bouten over kunt slaan.

Terug naar het 'doe-het-zelf onderhoud' >